Vaše nejdůležitější cíle roku 2016

9. 1. 2016
Vaše nejdůležitější cíle roku 2016

5 kroků, jak od plánů postoupit k jejich realizaci.

Druhý lednový týden už lze jen konstatovat, že nový rok se definitivně rozběhl. Někdy může obrátky nabírat rychleji a ve víru nastartovaných povinností to bývá moment, kdy cíle a předsevzetí začnou brát za své.


Možná patříte k těm, kdo si do nového roku zvláštní cíle nedává − ať už z principu, nebo vás k tomu vede negativní zkušenost a zklamání z nenaplněných závazků. Ale
i když jste se rozhodli se začátkem roku zavést nový návyk či jinou změnu a nyní se jim nemůžete věnovat, nakolik byste chtěli, neztrácejte motivaci. Je-li pro vás dosažení nějakého cíle důležité, můžete se mu věnovat kdykoli. Podstatné totiž není kdy, ale jak k cíli přistoupit, abyste předešli nesplněným slibům, které jste dali třeba i sami sobě.

Především berte svůj cíl vážně. Vyžaduje podstatnou změnu chování? Pak jej nelze naplnit, aniž byste mu věnovali zvláštní pozornost. Když už jste se rozhodli investovat svůj čas a energii, podpořte svoji snahu procesem, který vám pomůže postupovat systematicky, dělat ty správné kroky, sledovat posun a nevzdávat se.

KROK 1

Zaměřte se na jeden nebo nejvýše dva významné cíle.
Nehoňte více zajíců současně. Co je pro vás tím „skutečně nejdůležitějším cílem“? Proč je důležitější než všechno ostatní? Co získáte jeho naplněním?

KROK 2

Podívejte se na svůj cíl a určete jednoznačnou „cílovou pásku“, díky níž poznáte, že jste vyhráli. 
Použijte následující formulaci cíle: z „X“ na „Y“ a „dokdy“:

Příklad 1: Zvýšit své obchodní výsledky z 18 milionů na 32 milionů Kč do 31. prosince. 

Příklad 2: Snížit svoji váhu ze 110 kilogramů na 95 kilogramů do konce května.

KROK 3

Určete, jaké aktivity vás povedou k dosažení cíle.
Když jste si stanovili, jaký „balvan“ chcete odvalit, potřebujete také určit, které „páky“ můžete používat, abyste s ním dokázali pohnout. Jakým aktivitám se budete pravidelně věnovat, abyste svého cíle dosáhli? Jak je budete měřit?

Tyto aktivity by měly patřit k tomu hlavnímu, na co se zaměříte při plánování každého týdne, abyste neustále postupovali k dosažení cíle. Co funguje? Aktivity, které

  1. můžete sami dělat (opravdu se tak můžete chovat)
  2. předpovídají, že dosáhnete cíle
  3. dokážete měřit


Příklad 1: Na vaše obchodní výsledky má vliv to, zda máte osobní schůzky s klíčovými klienty. Takže můžete sledovat POČET osobních schůzek s klíčovými klienty. Na každý týden pak budete plánovat kontaktování klientů za účelem sjednání schůzek.

Příklad 2: Na vaši váhu má vliv příjem a výdej energie. Takže můžete sledovat MNOŽSTVÍ energie přijaté a vydané každý den. Na každý týden nebo den pak budete plánovat konkrétní aktivity – sport, pěší cestu do práce, zdravé jídlo…

KROK 4

Sledujte pokroky.
Vytvořte si jednoduchý přehled, který vám umožní průběžně sledovat, jak aktivity pomáhají naplnit cíl. Důležité je, abyste sledovali jak plnění aktivit, tak dosahování cíle. Klíčem je právě spojení mezi nimi. A umístěte svůj přehled někam, kde ho budete mít na očích – třeba nad pracovní stůl nebo na ledničku.

KROK 5

Vyberte si partnera (nadřízeného, kolegu, přítele), kterému budete každý týden skládat účty ze svých aktivit. 
Stanovili jste si skutečně nejdůležitější cíl, určili klíčové aktivity a vytvořili motivující přehled, čímž jste se připravili na budoucí vítězství. Teď je třeba se pustit do hry. Najděte si partnera, kterému budete skládat účty. Pokud zapojíte někoho dalšího, vaše šance na splnění cíle prostřednictvím aktivit, které budete dělat pravidelně každý týden, jsou výrazně vyšší. Jestli vám na „skutečně nejdůležitějším cíli“ opravdu záleží, tento krok nevynechávejte.

Tento zjednodušený proces čerpá z programů FranklinCovey 5 rozhodnutí pro výjimečnou produktivitu (individuální cíle) a 4 disciplíny realizace (týmové cíle).