Klíčové dovednosti pro lídry týmu (19): Jste unavení?

20. 8. 2018
Klíčové dovednosti pro lídry týmu (19): Jste unavení?

Vést druhé lidi vyžaduje úplně jiné dovednosti a jiný způsob uvažování, než jaké potřebujete jako individuální hráč.





Čím se liší výjimeční lídři od těch průměrných? Mezi nejpodstatnější rozdíly patří jejich vůle a schopnost vyčlenit si v nabité agendě prostor na učení a rozvoj. Vést druhé lidi totiž vyžaduje jiné dovednosti a jiný způsob uvažování.

Přinášíme vám exkluzivní ochutnávku z témat, kterým se věnuje náš nový seminář 
6 klíčových kompetencí pro vedení týmu určený lídrům v první linii vedení a k nimž mají přístup naši klienti s licencí All Access Pass.



Řiďte svůj čas a energii

JSTE UNAVENI?
NAUČTE SE NAKLÁDAT S ENERGIÍ TAK, ABYSTE MOHLI ODVÁDĚT DOBROU PRÁCI.

Každý manažer chce mít špičkové výsledky a práce je pro něj velmi důležitá. Pak se snadno chytne do známé pasti, práci a další povinnosti v životě klade na první místo a položku péče o sebe – věci, které dělá pro zdraví, celkovou pohodu a doplnění energie – nechává na seznamu priorit neodškrtnutou.

Takový způsob života však není udržitelný, obzvláště pokud máte náročnou práci, jako je vedení lidí, vyžadující hodně energie. Vyzkoušejte naše tipy, pomohou vám zaměřit se na upevňování dobrých návyků v mnoha oblastech, se kterými spousta manažerů bojuje. Berte budování těchto návyků jako investici – je to cesta k tomu, jak být šťastnější a mít více energie v práci i v životě vůbec.


1. Mnoho manažerů špatně a málo spí.

Neustále vám něco šrotuje v hlavě, rozjímáte nad tím, co se dnes nepovedlo a co bude potřeba udělat zítra. Nemůžete usnout, do čtyř do rána koukáte do stropu anebo jste hned po probuzení strhaní, jako by už byl celý den za vámi.

Avšak podle odbornice na zdravý spánek a pracovní prostředí Els van der Helmové můžete upravit své večerní rutinní návyky tak, abyste měli v práci více energie, dokázali se lépe soustředit, byli schopni jasnějšího úsudku a zvládali své emoce. „Lidé mají větší kontrolu nad změnami ve svém životě a kvalitnějším spánkem, než si myslí.“

Jak na to:

  • Zjistěte, jestli máte dostatek spánku. To nemusí nutně znamenat: „Spím sedm hodin denně, to musí stačit.“ Každý má svůj vlastní ideál, který se v průběhu života mění. Jste na odpoledních poradách už úplně mimo? Máte tendenci dohánět spánek o víkendu? Pak pravděpodobně potřebujete spát více. Po dobu jednoho pracovního týdne zkuste chodit spát o půl hodiny dříve než obvykle. Jste celý den čerství a o víkendech nemusíte nic dohánět? Pokud ne, přidejte další půlhodinku a pokračujte, dokud to nebude ono.
  • Vytvořte si fyzický a mentální prostor mezi bdělostí a spánkem. Neberte si do ložnice telefon, nebo pokud máte pocit, že ho tam mít musíte, zapněte na noc tichý režim, jak doporučuje van der Helmová. A vytvořte si nějaký malý uspávací rituál, který vám pomůže „vypnout“.  
  • Když se vám nedaří usnout, přestaňte se o to snažit a na chvíli přesuňte pozornost k něčemu jinému. Zkuste „vypnout mozek“ pomocí jemné hudby, čtvrthodinky čtení nebo krátké meditace. Taky můžete vstát a zapsat si myšlenky, které se vám honí hlavou, pomůže vám to se od nich do rána oprostit.
  • Přestaňte ráno posouvat zvonění budíku. Než abyste ráno řekněme dvakrát posouvali buzení, nastavte si budík rovnou o 20 minut později. Výsledkem bude ucelenější a kvalitnější spánek. Podle van der Helmové je to jedna z nejefektivnějších strategií, které ve svém semináři o zlepšení spánku doporučuje.

 

2. Mnoho manažerů se potýká s emočním břemenem, které s sebou jejich práce nese.

Mnoho manažerů zažívá pod tlakem, který s sebou jejich pozice přináší, stres a výkyvy nálad. Sice nemůžete jen tak změnit fakt, že je práce stresující, můžete však změnit to, jak na stres budete reagovat.

  • Přijměte své emoce a berte je odděleně od vnímání sebe sama. Z průzkumu plyne, že pokud dokážete identifikovat a pozorovat vlastní emoce, dokážete snížit míru negativity, kterou prožíváte. Zkuste si představit, že se vznášíte v místnosti a pozorujete svoji situaci s nadhledem. Nebo sepište všechny své obavy a dejte stranou ty, které nemůžete ovlivnit. Pak se zaměřte na zbylé, které ovlivnit můžete.
  • Všímejte si svých představ o nejhorším možném scénáři a postavte se jim. Snadno se chytíte do spirály negativního myšlení, které postrádá logiku. Zjistíte to ve chvíli, kdy se na chvíli zastavíte a rozeberete si ho. Je nová strategie vaší společnosti opravdu takovou pohromou? Nebo potřebuje jen trochu vyladit a bude efektivní? Když přehodnotíte svůj původní názor, možná vás překvapí, že to často není vůbec tak příšerné, jak se na první pohled zdálo.
  • Vytvořte si rituály, které vám pomohou přepínat mezi prací a volným časem. Třeba se probudíte vystresovaní ze všeho, co máte ten den udělat, ale když před odchodem do kanceláře věnujete pár minut uvolnění příznaků napětí, pomůže vám to lépe se soustředit a nevylívat si svůj stres na podřízených. Potom si vytvořte nějaký rituál na konci pracovního dne, sestavte si třeba seznam úkolů na zítra nebo poslechněte cestou domů mluvené slovo, abyste přestali myslet na práci.

 

3. Mnoho manažerů těžko navazuje pevné vztahy mimo práci a kolegy.

Manažer je někdy dost osamělý. Vzhledem k mocenské dynamice se lze jen těžko skutečně přátelit s přímými podřízenými nebo se šéfem. A tím, že tráví v práci dlouhé hodiny a ještě si často nosí práci domů, vztahy mimo zaměstnání trpí. S trochou opravdové pozornosti ale můžete navazovat a udržovat pevné vztahy, které vám dají energii do práce a obohatí váš mimopracovní život.

  • Zjistěte si o podřízených něco osobního. Když se dozvíte více o svých podřízených, jejich profesní motivaci a cílech pracovních i životních, vybudujete si silnější profesionální vztahy, díky kterým budou všichni cítit větší sounáležitost a budou se více angažovat a pomáhat vám lépe vést tým. Dejte si závazek, že svým podřízeným položíte tento týden na setkáních ve dvou tři nové otázky, například jakou formu uznání potřebují nebo jaké mají dlouhodobé cíle.
  • Vybudujte si síť pevných vazeb mezi kolegy. Manažeři, kteří jsou v organizaci na podobné úrovni, jsou v jedinečné pozici stát se vašimi důvěrníky a pomoci vám projít změnou společnosti, zvládat stres v práci i mimo ni (možná mají nějaké praktické tipy) a zamyslet se nad vývojem kariéry.
  • Postarejte se, aby vám práce nezasahovala do osobního života. Manažeři často obětují koníčky a čas se svými blízkými s odvoláváním na práci. „Míjíme se jenom ve dveřích,“ uvedla jedna respondentka. Nemilosrdně si nastavte hranice mezi prací a soukromým životem a opravdu se mentálně odpojte od práce, aby se stres ze zaměstnání nepřenášel do ostatních životních oblastí.

 

4. Málo manažerů si umí najít čas a motivaci na cvičení.

Příliš často lídři obětují vlastní blaho v heroické snaze zamávat s úkoly na seznamu − vzdají se ranního cvičení, aby mohli přijmout hovor od klienta, oběd si nechají poslat, aby ušetřili deset minut na cestu do restaurace, nebo řadí jednu schůzku za druhou bez šance na přestávku.

Takové chování vám sice pomůže udělat v krátkém časovém úseku hodně práce. Pokud ale takto žijete každý den, budou vaše tělo i mysl trpět. Jestliže budete aktivní po fyzické stránce, získáte větší výdrž a odolnost potřebnou ke zvládání stresů v práci.

Abyste měli dostatek pohybu, udělejte si osobní inventuru fyzické aktivity a připravte si plán, jak to zlepšit. Třeba takto:

  • Alespoň třikrát týdně si vedle dalších termínů a schůzek naplánujte cvičení (např. posilovnu nebo večerní běhání).
  • Choďte po schodech, nejezděte výtahem, zaparkujte dále od kanceláře a od auta se projděte.
  • Každých 90 minut se zvedněte a projděte.
  • Setkání ve dvou pojměte jako procházku.


Pro začátek udělejte jednu malou změnu v zaběhnutém rytmu, dokud se z ní nestane návyk. Všímejte si, jak se díky tomu cítíte. Pokud to jde, zapojte do některých bodů svého plánu další lidi, protože podle průzkumů je tak větší šance, že vůbec začnete a následně u nového návyku zůstanete.

5. Málo manažerů jí během rušného pracovního dne výživnou stravu.

Jen na málo lídrů čeká povýšení se stolem plným sendvičů z automatu, a přesto tak jedí. Když však najdete způsob, jak se stravovat alespoň trochu zdravěji, prospěje to i vaší mysli, dokážete se lépe soustředit, rozhodovat a zvládat věci, které vás rozčilují – doma i v práci.

  • Udělejte si v práci zásoby zdravých svačinek. Do přihrádky, skříňky nebo kuchyňky si nanoste ovoce, oříšky nebo energetické tyčinky.
  • Domlouvejte si zdravé pracovní obědy. Pokud se dohodnete, že u úterního oběda proberete s kolegou pracovní záležitosti nad vydatným salátem, je to výhra–výhra nejen v posilování vzájemných vztahů, ale i ve zdravém stravování.
  • Nastavte si stravovací rituály po práci. Po celém dni budete nejvíc unavení a podráždění. Mějte doma připravenou zdravou svačinku (např. předem nakrájenou zeleninu nebo hrst oříšků), abyste se hned po příchodu domů nevrhli rovnou na pytlík s brambůrky. A naplánujte si co nejdříve vydatnou večeři na doplnění energie.

 

Konec seriálu

 

Pokud vás tento článek zaujal, přečtěte si také:

Další články o leadershipu