Čtyři klíčové znaky výjimečných lídrů

23. 8. 2018
Čtyři klíčové znaky výjimečných lídrů

Vzpomeňte si na nějakého skvělého, výjimečného lídra ve vašem okolí. Například váš bývalý spolupracovník nebo – pokud máte to štěstí – váš současný kolega.

 

 

Vsadil bych se, že lze o této osobě a jiných výjimečných lídrech říct dvě věci.

1. DOSAHUJÍ VÝSLEDKŮ

Zaprvé, váš skvělý lídr vedl tým, který dosahoval výjimečných výsledků. Popravdě, pokud by váš lídr nedosahoval výjimečných výsledků, asi byste ho nenazývali výjimečným.


2. JINAK JEDNAJÍ 

Zadruhé, váš výjimečný lídr dělal věci jinak než ostatní – ne tak výjimeční či skvělí, řekněme průměrní – lídři. Možná kladl lepší otázky, věnoval pozornost důležitějším činnostem a cílům a přistupoval k lidem, projektům a procesům jinak než průměrní lídři.

Tato dvě tvrzení o vašem lídrovi dávají smysl. Nenazývali byste ho výjimečným či skvělým nebýt skvělých výsledků a pravděpodobně jste viděli, že se jinak chová a dělá věci jinak, což vedlo k oněm výsledkům.

Ovšem často se stává, že když aspirujeme na to být skvělým lídrem, tak se spokojíme s prvními dvěma rozlišovacími znaky. Klademe si otázky:

  • Jak vypadají výjimečné výsledky?
  • Kdo jich dosahuje?
  • Co takoví lídři dělají?

Z odpovědí na tyto otázky lze učinit seznam efektivních způsobů chování a kompetencí výjimečných lídrů. Potom se ze všech sil snažíme toto chování a kompetence napodobit u sebe i u ostatních. Do určité míry to bude fungovat. Když začnou průměrní lídři napodobovat výjimečné lídry, tak se bezesporu dostaví lepší výsledky – alespoň krátkodobě.

Bohužel v dlouhodobém horizontu nebudou tyto výsledky udržitelné.

Proč?

Věci se zkrátka mění. Ve skutečnosti je změna konstantou. Objeví se nová technologie, konkurence udělá nečekaný krok nebo zákazník vyžaduje změnu. A to, co dříve vždy fungovalo, už dnes najednou nefunguje a lídři neví, jak s tím naložit. Seznam „způsobů chování výjimečných lídrů“ už nestačí.

A co víc – a to je možná ještě důležitější – průměrný lídr, který se snaží chovat stejně jako výjimečný lídr, třeba nemá nové způsoby chování tak pevně vžité. Efektivní způsoby chování časem ustupují, výsledky se vrátí k původnímu standardu, průměrný lídr je přesvědčen, že to celé byla jen ztráta času, a jeho tým je zoufalý.

Pokud chcete přijít na kloub tomu, co skutečně dělá lídra výjimečným, nesmíte skončit jen u výsledků a chování. Tyto dva aspekty jsou jenom polovinou rovnice. V mnoha ohledech jsou výsledky a chování jen pozorovatelné důsledky hlubšího rozdílu mezi průměrnými a výjimečnými lídry. Ano, bez nich to nejde, ale samy o sobě nestačí.

Skvělí lídři se liší ve dvou dalších klíčových oblastech: jak uvažujíkým jsou.

3. JAK UVAŽUJÍ 

Podívejme se na to, jak uvažují. V porovnání s průměrnými lídry uvažují tito lídři o své roli, členech svého týmu, zákaznících, produktech, službách a celé řadě dalších věcí jinak. Z jejich nastavení mysli vychází vše, co dělají, a v mnoha ohledech je to zdrojem dosažených výsledků. 

Nastavení mysli určité osoby si můžeme představit jako brýle. Na vnitřní straně skel je vepsáno, jak se majitel těchto brýlí dívá na svět. Pokud má lídr ve svých brýlích vepsáno: „všechno musím udělat sám, jinak to nebude,“ tak asi nemá od členů svého týmu velká očekávání, většinu práce si udělá sám a sklidí plody takového přístupu – demotivovaní zaměstnanci a vyhořelý lídr. Co kdyby měl ale tento lídr jiné myšlenkové nastavení – co kdyby bylo v jeho brýlích vepsáno něco jiného? Pak by se změnilo jeho chování a spolu s tím i výsledky. Skvělý lídr by měl ve svých brýlích zřejmě něco jako: „mám v týmu nováčky, kteří potřebují poradit, aby to udělali správně.“ Namísto mikro řízení se lídr vloží do věci, koučuje, jde příkladem a asistuje – ale neudělá úkol za vás. Výsledkem je, že jsou lidé v týmu vtaženi do hry, rozvíjí se a zdokonalují.

Jak řekl Stephen R. Covey:

„Chcete-li v životě dosáhnout malých změn, zaměřte se na
své chování. Ale jestli vám záleží na zásadních a podstatných
změnách, zaměřte se na svá paradigmata.“


Nikde to neplatí tolik, jako když se snažíme udělat z obyčejného lídra skvělého lídra. Nezačíná to u nějaké dovednosti či techniky. Začíná to nastavením mysli, které je ve své podstatě formováno čtvrtým prvkem – charakterem.

4. KÝM JSOU

Charakter lídra – kým je – se utváří i ukazuje v nejtěžších časech. Je také tím pravým zdrojem maximálního výkonu lídra. V novinách či ve zprávách jistě narazíte na nějaký příběh lídra, který neuspěl, protože selhal jako člověk. Jednal špatně se zaměstnanci, ztratil důvěru veřejnosti, zneužil firemní zdroje nebo udělal něco jiného, co poukazuje na charakterovou vadu.

Pokud opravdu chcete být výjimečným lídrem nebo pomáhat ostatním naplno využít jejich vůdčí potenciál, zaměřte se na všechny čtyři aspekty. Nespadněte do pasti krátkodobého úspěchu, když se zaměříte pouze na chování a výsledky. Dejte si tu práci a budujte hlubší a trvalejší hodnoty skvělých lídrů: myšlenkové nastavení (a chování) a charakter.

Pokud je ve vaší pravomoci rozvoj leadershipu v organizaci, zjistěte více o tom, co odlišuje skvělé lídry. Nové programy společnosti FranklinCovey vám pomohou rozvíjet skvělé a výjimečné lídry na všech úrovních.

 

Hodně štěstí, Patrick.
Patrick Leddin, Ph.D.
Profesor, Univerzita Vanderbilt
Konzultant, FranklinCovey Co., spisovatel


Přečtěte si také článek:

FotkyFoto_4537546_SJedna věc, která může vaši organizaci zbrzdit i přes hospodářský rozkvět: nepřipravení lídři.