7 návyků skutečně efektivních OBCHODNÍKŮ: Začínejte s myšlenkou na konec

14. 12. 2015
7 návyků skutečně efektivních OBCHODNÍKŮ: Začínejte s myšlenkou na konec

Proč vám tento princip vedení pomůže dosáhnout toho, o co usiluje.

Návyk Začínejte s myšlenkou na konec představil před 25 lety Stephen R. Covey ve svém průlomovém bestselleru 7 návyků skutečně efektivních lidí. V tomto krátkém článku (a několika příštích) věnovaném prodejní efektivitě bychom vás rádi seznámili s tím, jak využít 7 návyků v praxi. Dnes se zaměříme na 2. návyk – Začínejte s myšlenkou na konec. Tento princip vedení (Návyk 2 je návykem osobní vize) vám může pomoci dosáhnout toho, o co usiluje.

Bavil jsem se stovkami prodejců, kteří říkali: „Mě nikdo neučil, jak být lídrem prodeje – obchodím manažerem. Byl jsem jenom dobrý obchodník, který plnil plán, a někdo mě vyzval, abych se této role chopil. Nedostal jsem tuto roli, protože už bych byl skvělým lídrem.“ Veledůležitý krok, jak se takovým lídrem stát, je definovat si cíl pomocí formulování svého poslání.

Je jedno, jestli jste byli do pozice vedoucího prodeje či obchodního ředitele právě povýšeni, nebo už jste roky lídrem v této oblasti, návyk začínat s myšlenkou na konec znamená stanovit si vlastní cíle, vytyčit si, čeho chcete dosáhnout, identifikovat si svoje role, ujasnit si priority a potom o nich pravidelně informovat svůj tým. To je osvědčený způsob pro dosažení úspěchu a nezáleží přitom na tom, zda vedete malý tým prodejců nebo velkou regionální organizaci nebo zda zastáváte ještě vyšší pozici šéfa prodeje ve výkonném vedení firmy. A potom se ke svému poslání pravidelně vracejte a „vystřeďujte“ ho, abyste se ujistili, že jste nesešli z cesty.

Proč je dobré mít poslání?

Zní to tak staromódně. Nepopiratelným faktem však zůstává, že vše, co vidíme a zažíváme, má vždy dvě fáze vzniku. První fáze vzniku se děje ve vaší mysli – v okamžiku, kdy si představujete, čeho chcete dosáhnout. Druhá fáze nastává, když své představy sladíte s činy.

Všechno, co se děje, těmito dvěma fázemi vzniku prochází. Pokud tuto zásadu přehlížíte, je to ve své podstatě stejné, jako kdybyste všechny a všechno ostatní kolem vás nechali rozhodovat, kým budete a co budete dělat.

Navíc je překvapivě snadné ztratit ze zřetele to, co je pro vás nejdůležitější. Když máte poslání zapsané a pravidelně se k němu vracíte, stává se vaší osobní ústavou – měřítkem, kterým poměřujete své činy a rozhodování. Pomáhá vám zajistit, abyste se nevědomky neodchýlili od kurzu, stejně jako může kurz ztratit letadlo, když by pilot (nebo počítač) nezakročil, aby přistálo na tom správném letišti.

Vytváření osobního poslání

Představit si, čeho hodláte dosáhnout, má svoje kouzlo a je o to větší, když si to i zapíšete. A pak je jedno, jestli tomu budete říkat „poslání“, „smysl života“ nebo ještě jinak. Pravděpodobnost dosažení cílů se navíc zvyšuje až o 40 %, když si je zapíšete.

Jak se ale takové osobní poslání formuluje? Nejde prostě jenom vypadnout z práce a nahodit to za půl dne mezi ranní poradou a odpoledním jednáním. Osobní poslání by mělo být mimo jiné ambiciózní a inspirativní – a mělo by být realistické. To ze zkušenosti nějaký čas trvá a musí si to „sednout“. Společnost FranklinCovey vytvořila nástroj pro vytváření poslání, který vás celým procesem provede.

Můžete si sepsat profesionální (týmové) nebo individuální osobní poslání. Je dobré, když se do týmového poslání zapojí všichni – když lidem chybí pocit, že jsou součástí dění, nepociťuji ani zodpovědnost.

Držet si kurz

Sám jsem si napsal osobní poslání před několika lety, a když píšu tyto řádky, tak mi to připomíná, že bych se na ně měl podívat a zkontrolovat, jak moc jsem se od něj odklonil. Je zajímavé – a alarmující – sledovat, jak snadno se staré návyky vkrádají zpátky.

Společenské situace nebo každodenní tlak mohou způsobit, že se chováme určitým předvídatelným způsobem, a pokud si pravidelně nepřipomeneme, co jsme si předsevzali, může se docela dobře stát, že se od svých plánů vzdálíme.

Stephen Covey učil a žil zásadu začínat s myšlenkou na konec každý týden. Ať byl kdekoli na světě, každý týden se podíval na své cíle v kontextu svého poslání. Vytyčil si cíle ke každé roli, kterou v životě zastával. A pravidelně se ke svému poslání vracel, aby se ujistil, že jeho každodenní kroky a rozhodnutí jsou s ním v souladu. Občas ho také záměrně upravil, když se mu změnila životní situace, někdy v důsledku závažných událostí. Nemusíte se bát své poslání aktualizovat nebo upravovat.

Co je ve vašem poslání? A jak často se k němu vracíte? Jaké další nástroje vám pomáhají s vytyčením a dosahováním cílů? Napište nám na naší stránku LinkedIn.

Článek pro oddělení FranklinCovey Sales Performance Practice napsal David Marcum.

Více o 7 návycích

Efektivitou prodeje se zabývá náš program Helping Clients Succeed.

Další články věnované prodeji